بهار کتاب ۳۴| جویندگان «ثروت» و «رمان» در نمایشگاه کتاب
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود- غرفههای اطلاع رسانی در نمایشگاه کتاب تهران از واقعیتهایی در رژیم مصرف کتاب توسط جوانان میگوید که در لابه لایهای و هوی این رویداد پنهان مانده است.
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مانند سالهای گذشته از ظرفیتی تحت عنوان غرفههای اطلاع رسانی در جای جای محل برگزاری استفاده کرد تا متقاضی را در کمترین زمان به غرفه و کتاب مورد نظر خود برساند.
اما این مراجعات گویای واقعیتهایی است که شاید بتوان گفت یکی از مهمترین یافتههای این نمایشگاه محسوب میشود و باید مورد توجه برنامهریزان قرار گیرد.
** شناخت محدود از کتاب
خیل مراجعات به غرفههای اطلاع رسانی به حدی است که یکی از متصدیان میگوید به ندرت مقابل باجه ما خالی است و فرصت استراحت داریم.
مراجعه به غرفههای اطلاع رسانی که در ساعاتی به اوج میرسد گویای یک واقعیت مهم است. اینکه مراجعه کننده یا از نقشه نمایشگاه و چینش غرفهها اطلاعی ندارد و یا از این که کتابی خاص را در کدام انتشارات میتواند پیدا کند.
این مهم نشان میدهد بخش عمده مراجعان به نمایشگاه بدون مطالعه و برنامهریزی مشخص مراجعه کرده و مقاصد اصلی خود در نمایشگاه را نمیدانند.
** پول و رمان زرد در صدر مراجعات
موضوع دیگر موضوعاتی است که بیشتر در مورد آنها توضیح خواسته میشود. یکی از متصدیان میگوید حجم سوالات در مورد کتابهایی که بتواند ثروتآفرینی را یاد بدهد زیاد است.
متصدی دیگری میگوید رمانها به ویژه رمانهای ناشناخته که شاید به عنوان رمان زرد میشناسیم بیشتر سؤال میشوند.
اما نکته کلیدی سوال در مورد کتابها این است که چطور مراجعه کنندگان به سمت چنین کتابهایی متمایل شدهاند و به عنوان مثال کتبی که برنده جوایز مختلف شده و یا توسط نویسندههای به نام نوشته شده چندان استقبال نمیشود؟
** جوانان و زنان بیشترین مراجعه کنندهها
متصدیان غرفههای اطلاعرسانی نظرات مختلفی در خصوص جنسیت افراد مراجعه کننده دارند و برخی آمار مراجعه زنان را نصف به نصف با مردان و برخی زنان را بیش از مردان میدانند.
اما همه متصدیان به این واقعیت معترفاند که بیشتر این جوانان و نوجوانان هستند که به غرفههای اطلاع رسانی مراجعه دارند.
یکی از دلایل این مهم میتواند به سنگینی وزنه مراجعه کنندگان نمایشگاه به سمت جوانان و نوجوانان باشد و یکی از دلایل نیز حضور بدون برنامه و کمحوصلگی در گردش نمایشگاهی.
** ناشران شناخته شده در صدر سؤالات
اما سؤال دیگر این است که کدام انتشارات بیشتر از سوی مراجعه کنندگان جستجو میشود. یک بررسی میدانی توسط خبرگزاری آنا و سوال از متصدیان نشان میدهد ناشرانی که شناخته شده هستند بیشتر سؤال میشوند.
واقعیت این است که دستاوردهای غرفههای اطلاع رسانی میتواند سلیقه مصرف کتاب را حداقل در فرصت نمایشگاه بیان کرده و به جمع بندیهای مطلوبی برسد. آیا برنامه ریزان نمایشگاه به دادههای جدید از رژیم مصرف کتاب علاقهای دارند؟
انتهای پیام/